Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By


Powered by Blogger

Friday, August 8, 2008

SpectorSoft’s

Pencapaian demi pencapaian yang diperolehi dalam sistem teknologi komunikasi yang kita nikmati pada masa ni. Teknologi komunikasi yang pada satu ketika dulu digelar kuno, kini telah sama sekali berubah apabila ianya dilanda oleh badai pemodenan dimana tercetusnya konsep dan idea-idea baru yang menampilkan pelbagai-bagai rupa dan kepelbagaian penggunaannya.


Mungkin daripada sudut pandangan yang positif, kita mungkin akan akur dengan perkembangan teknologi komunikasi yang kita nikmati sekarang adalah sempurna dan semuanya banyak mendatangkan faedah dalam kehidupan seharian. Dengan capaian maklumat yang pantas melalui jalur lebar dan aplikasi komunikasi yang lain, membuatkan kita bebas dalam mencari maklumat dalam apa sahaja yang kita inginkan tanpa mengambil kira dari pelusuk dunia mana kita datang.


Dalam blog essentials17 kali ini mungkin kami mampu mengubah tanggapan anda pembaca yang selama ini yang begitu mengagung-agungkan teknologi komunikasi tanpa sempadan ini kepada sesuatu yang anda tidak mungkin sedar dan pernah terfikir yang kita sebenarnya masih lagi tidak bebas dan dibawah kawalan dan pemantauan oleh pihak-pihak tertentu. Bersedia untuk menghadapi mimpi ngeri dalam teknologi komunikasi.


Pada tahun 1984 lagi isu ini sudah mula dibincangkan dan dibukukan oleh George Orwell's dalam bukunya View of The Future. Untuk lebih tepat lagi konsep ini digelar Big Brother, dimana pemantauan yang dibuat melibatkan pengcabulan dan melanggar hak-hak privacy yang ada.


Pemantauan berkonsepkan Big Brother ini mungkin datang daripada majikan, rakan, stor internet on-line dan berkemugkinan juga daripada individu yang anda percayai seperti ibu bapa, suami, isteri dan saudara mara.


Salah satu perisian pemantauan yang telah komersilkan dan boleh didapati di pasaran adalah SpectorSoft's. Merupakan perisian yang mampu mengintip dan merakam Emails, Chats, IMs, WebSites, Web Searches, Programs Run, Keystrokes Typed, Files Transferred dan Screen Snapshots.


Daripada artikal yang dipetik dari majalah Int r@ctive Week (USA) :
(One part of this "spy" software is designed to "secretly record everything your spouse, children and employees do online" on a particular computer. The other part, called eBlasrer, lets the user "find out everything your spouse, children and employees do online via e-mail.").


Daripada apa yang dapat dirumuskan daripada artikal yang dipetik, ini menunjukkan betapa menakutkan program SpectorSoft's berkebolehan dalam melaksanakan tugasannya. Secara tidak sedar juga, program ini telah diguna pakai oleh semua lawan web yang berkonsepkan On-line Shopping. Salah satu laman web popular yang didapati menggunakan program ini ialah Amazon.com dimana ianya didapati menggumpulkan lebih banyak infomasi personal pelanggan. Tetapi jika difikirkan kembali, mengapa data personal ini dikumpul? Apakah objektifnya?


Dengan kekerapan shopping dan browsing secara on-line, data yang dikumpulan dijadikan pautan kepada identiti sebenar dan himpunan stok kepada kempen pemasaran terus. Dimana pelanggan akan disajikan dengan iklan-iklan yang hanya mengfokuskan kepada apa yang pelanggan minat, ini secara tidak langgsung telah menyempitkan ruang kebebasan untuk pelanggan membuat pemilihan.


Yang menjadi lebih masalah lagi apabila, sekiranya anda seorang yang mempunyai masalah dengan sistem perundangan, segala butiran dimana anda sering layari menerusi internet akan menjadi public dimana semua orang akan tahu apa yang anda lakukan menerusi on-line.


Boleh dikatakan semua laman yang berkonsepkan dot.com mempunyai polisi privacy. Dalam jangka masa panjang mungkin polisi ini mampu melindungi data peribadi anda daripada diketahui pihak lain. Akan tetapi polisi ini boleh berubah sekiranya syarikat dot.com yang asal telah berpindah milik kepada syarikat yang baru.


Hmmm, nampaknya daripada awal permulaan lagi proses ini kelihatan berkonsepkan Big Brother….


Selain daripada sektor perniagaan on-line, program SpectorSoft' ini juga telah digunakan disyarikat-syarikat besar dan sedang membangun. Pemantauan dan penggintipan sering dilakukan terhadap perkerja-perkerja mereka yang dikatakan telah menyalahgunakan kemudahan internet dipejabat. Tetapi permasalahan yang timbul sekarang syarikat-syarikat ini tidak menyatakan kepada perkerja-perkerjanya yang mereka memantau kegunaan internet dipejabat mereka. Adakah situasi ini dilihat seimbang? Adakah dengan melakukan penggintipan ini ianya satu langkah yang betul atau salah? Dimana letaknya hak-hak perkerja ini?


Daripada sudut pandangan hak asasi manusia, hak-hak ini telah diketepikan dalam mencapai matlamat untuk membolehkan teknologi berkembang. Persoalan yang cuba ditimbulkan disini sekarang adalah:


1. Adakah kita sedar yang kita sedang dipantau dan di intip?

2. Dari mana pengawalan dan pemantauan ini datang dan siapakah dalangnya?

3. Adakah istilah hak privacy masih boleh diguna pakai?

No comments: