Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By


Powered by Blogger

Wednesday, August 6, 2008

Perkembangan Teknologi Komunikasi

Pelbagai media telah digunakan untuk proses komunikasi. Selaras dengan perkembangan teknologi, media telah kian berkembang. Jadi, kita akan membincang tentang bagaimana Revolusi Perindustrian mempengaruhi media-media tersebut.

Pada abad yang terawal, manusia menggunakan cara surat menyurat untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Ia merupakan satu-satunya cara untuk berkomunikasi walaupun mengambil masa yang agak lama.

Telegraph Register Patent Model, 1 May 1849, patent number 6,420, by Samuel F. B.Morse (1791-1872) Cara komunikasi menjadi lebih mudah apabila kemunculan telegraf pada tahun 1847. Telegraf membantu manusia menghantar dan menerima pesanan dari jarak jauh, dan tidak memerlukan masa yang panjang. Hal ini mewujudkan komunikasi yang berkesan.


Seterusnya diikuti dengan telefon di mana telah ianya telah dicipta pada tahun 1876. Kemunculan telefon ini telah mendatangkan banyak kebaikan kepada masyarakat kerana ia dapat berkomunikasi dengan seseorang secara terus dan menerima maklum balas yang cepat, tanpa perlu bersemuka.

Radio wujud diikuti dengan telefon. Radio berperanan sebagai satu media yang menyalurkan mesej kepada masyarakat. Setiap masyarakat boleh mengetahui segala hal yang berlaku dalam dunia ini melalui saluran radio.

Dengan kewujudan televisyen pada berikutnya, televisyen merupakan alat komunikasi yang lebih bercanggih berbanding dengan radio. Masyarakat bukan sahaja boleh mengetahui berita-berita melalui pendengaran tetapi boleh menyaksikan melalui kaca televisyen apa sebenarnya yang berlaku.

Komputer juga telah dicipta selepas itu. Komputer memainkan peranan yang penting dalam kerjaya dan cara hidup seseorang. Organisasi, tak kira besar atau kecil, menggunakan komputer untuk menolong mereka beroperasi dengan lebih berkesan. Ramai individu mengguna komputer di rumah untuk tujuan pendidikan, hiburan dan perniagaan. Kebolehan mengguna komputer untuk berkomunikasi dengan komputer lain mengubah cara seseorang bekerja dan hidup.

Satelit turut wujud seterusnya. Satelit komunikasi adalah sebuah setelit buatan yang ditempatkan di angkasa dengan tujuan telekomunikasi. Satelit komunikasi modern menggunakan orbit geosynchronous, orbit Molniya atau Orbit Bumi Rendah.Untuk pelayanan tetap, satelit komunikasi menyediakan sebuah teknologi tambahan bagi kebel komunikasi kapal selam potik fiber. Untuk aplikasi bergerak, seperti komunikasi ke kapal laut dan pesawat terbang, di mana aplikasi teknologi lain, seperti kabel, tidak praktis atau tidak mungkin.

Kini, wujudnya Internet. Rangkaian pusat yang membentukInternet diawali pada tahun 1969 sebagai ARPANET, yang dibangun oleh ARPA (United States Department of Defense Advanced Research Projects Agency). Pada 1 Januari 1983, ARPANET menukar protokol rangkaian pusatnya, dari NCP ke TCP/IP. Ini merupakan awal dari Internet yang kita kenal hari ini.Pada sekitar 1990-an, Internet telah berkembang dan menyambungkan kebanyakan pengguna jaringan-jaringan komputer yang ada.




No comments: